Temele au facut parte din viata elevilor inca de la inceputul scolarizarii. Acestea sunt uneori acceptate, alteori respinse atat de parinti cat si de profesori. Acest lucru se intampla deoarece temele pot afecta atat pozitiv cat si negativ invatatul si atitudinea fata de scoala.
100 DE ANI DE TEME
La inceputul secolului 20, mintea era vazuta ca un muschi ce putea fi intarit cu ajutorul exercitiilor mentale. Cum exercitiile puteau fi facute acasa, temele erau vazute ca un lucru benefic. In perioada anilor 1940 scolile incep sa isi schimbe orientarea de la memorare la rezolvarea problemelor iar temele au cazut in dizgratie deoarece erau asociate cu o repetare a lucrurilor invatate la scoala. In anii 1950 americanii erau ingrijorati ca educatia nu este riguroasa si ii lasa pe copii nepregatiti pentru noile tehnologii cum ar fi computerele, si au ajuns la concluzia ca acestea mareau viteza de invatare. In anii 1960 parintii si profesorii au devenit ingrijorati de faptul ca temele pot dauna experientelor sociale, activitatilor creative si timpului petrecut in aer liber. Doua decade mai tarziu, in anii 1980 s-a ajuns la concluzia ca temele pot stopa mediocritatea elevilor americani. In 1990 s-a observat cresterea numarului de exercitii ce trebuiau rezolvate acasa pentru a ridica standardele academice.
A FACE SAU A NU FACE TEME?
Temele pot fi benefice pentru copii. Pot ajuta intelegerea si reamintirea exercitiilor facute la scoala.
Temele pot ajuta elevii sa dezvolte aptitudini ce le vor fi folositoare si dupa terminarea scolii. De asemenea, acestea le pot arata ca se poate invata oriunde, nu doar la scoala, in clasa. Cu ajutorul lor, elevii, pot deveni mai responsabili si mai independenti si pot invata cum sa isi gestioneze timpul. Totusi, daca nu sunt monitorizate in mod corespunzator, acestea pot avea efecte negative. Invatatorii si parintii sunt ingrijorati ca cei mici se vor plictisi daca trebuie sa aloce prea mult timp temelor si vor fi impiedicati sa aloce timp jocului sau altor activitati sociale care dezvolta la randul lor competentele copiilor. In cazurile in care este promovat trisatul sau copierea exercitiilor, temele pot duce la trasaturi de caracter nedorite.
SUNT SUFICIENTE TEME?
Intrebarea critica este „cat de multe teme ar trebui sa aiba elevii?”. Expertii considera ca acest lucru depinde de varsta si aptitudinile copiilor. Multe grupuri de parinti si invatatori considera ca temele pentru copiii de gradinita si cei din primele doua clase primare nu ar trebui sa depaseasca 10-20 min./zi. In clasele III – VI, copiii nu trebuie sa aloce mai mult de 30-60 min./zi. Exercitiile de lectura sunt foarte importante pentru copii, acestea avand voie sa depaseasca timpul alocat temelor. Recomandarile sunt in concordanta cu concluziile multor studii referitoare la eficienta temelor. Pentru copiii mici, cercetarile arata ca exercitiile scurte si dese sunt mai bune decat cele mai lungi si rare. Acest lucru se intampla deoare copiii se pot concentra pentru perioade scurte de timp si trebuie sa stie ca au terminat o sarcina cu succes.
TIPURI DE TEME
Lectiile pentru acasa au unul sau mai multe scopuri; unul dintre ele este de a repeta materialul prezentat in clasa.
Temele Practice - consolideaza si dezvolta aptitudinile copiilor.
Temele pregatitoare – aduc in discutie material ce va fi prezentat in lectiile viitoare si ajuta elevul sa inteleaga mai bine materialul parcurs in clasa.
Temele extensie – obliga elevul sa aplice competente deja dobandite.
Temele integrate – elevii aplica abilitati diferite pentru o singura sarcina cum ar fi: rezumatul unei carti, proiecte stiintifice sau scrierea creativa.
In particular, temele la matematica devin importante la mijlocul liceului si sunt mai putin importante in primele clase. Din clasa a IV-a ar trebuie crescuta importanta lor.
CUM POT AJUTA PARINTII LA REZOLVAREA TEMELOR
Cercetarile arata ca implicarea parintilor in rezolvarea temelor poate avea un impact pozitiv sau negativ. De asemenea aceasta poate ajuta la grabirea procesului de invatare. Temele pot implica parintii in procesul de scolarizare si pot spori aprecierea lor pentru educatie. In aceeasi masura, parintii pot interfera cu invatatul daca, de exemplu, metoda lor de predare este diferita de cea de la scoala sau daca rezolva ei temele copiilor.
Cand mamele si tatii se implica in temele copiilor, comunicarea dintre scoala si familie se poate imbunatati; se poate clarifica pentru parinti ceea ce se asteapta de la elevi. Parintii isi pot face o prima idee despre ce invata copiii la scoala si cum se descurca. Cercetarile arata ca se vor obtine rezultate mai bune daca micutii care au dificultati la rezolvarea temelor primesc atentie si ajutor din partea parintilor. Daca un elev se descurca bine la scoala, parintii pot sprijini copilul sa isi faca temele in modul in care doreste si nu trebuie sa intervina prea mult in realizarea lor. Asteptarile cu privire la teme trebuie sa fie realiste si sa indice parintilor si profesorilor nevoile unice ale elevilor. In acest fel se maximizeaza efectul lor pozitiv.
SFATURI GENERALE LEGATE DE TEME PENTRU PARINTI
✪ Asigurati-va ca cel mic isi face temele intr-un loc linistit si bine luminat.
Evitati realizarea temelor cu televizorul aprins sau in locuri in care exista alte lucruri ce ii pot distrage atentia.
✪ Fiti sigur ca materialele necesare copilului (creioane, hartie, dictionare) sunt la indemana.
Aflati ce materiale sunt necesare pentru proiectele speciale si cumparati-le in avans.
✪ Ajutati-va copilul sa isi respecte orarul.
Stabiliti un timp pentru realizarea temelor. Nu permiteti amanarea lor pana inainte de culcare. Ganditi-va si stabiliti o dimineata de weekend sau o dupa-amiaza pentru proiectele mari la care trebuie sa lucreze cu alti colegi.
✪ Aveti o atitudine pozitiva referitoare la teme.
Spuneti-i copilului cat de importanta este scoala. Atitudinea pe care o exprimati dumneavoastra vis-a-vis de teme va fi si atitudinea copilului.
✪ Cand copilul isi face temele, faceti-vi-le si dumneavoastra.
Aratati-i copilului ca ceea ce invata acum ii va fi de folos peste ani. Daca el citeste, cititi si dumneavoastra sau daca lucreza la matematica, revizuiti-va si dumneavoastra cheltuielile.
✪ Cand copilul cere ajutor, ghidati-l, nu-i oferiti raspunsuri.
Oferind dumneavoastra raspunsurile puneti o bariera in calea invatarii. Prea mult ajutor ii arata celui mic ca atunci cand se loveste de o provocare va fi ajutat intotdeauna.
✪ Cand profesorul solicita sa exersati pe roluri acasa, faceti-o.
Cooperati cu profesorul, copilul va intelege ca ceea ce face la scoala se imbina perfect cu ceea ce face acasa. Urmariti instructiunile profesorului.
✪ Daca temele trebuiesc facute doar de copil, nu interveniti.
Prea multa implicare din partea parintilor poate avea un impact negativ. Cu ajutorul temelor copiii devin independenti.
✪ Fiti informati.
Vorbti cu profesorii. Fiti siguri ca stiti scopul temelor si regulile clasei in care invata copilul dumneavoastra
✪ Ajutati-va copilul sa isi dea seama daca o tema este grea sau usoara.
Puneti-l pe cel mic sa faca lucrarile mai grele la inceput, asa el va fi mai alert si va reactiona mai usor la provocari mai mari. Problemele usoare se rezolva mai repede si astfel se instaleaza plictiseala.
✪ Urmariti copilul si asigurati-va ca nu da semne de frustrare si esec.
Permiteti-i copilului sa ia o scurta pauza daca are probleme cu concentrarea.
✪Rasplatiti progresul.
Daca cel mic a rezolvat exercitii grele intr-un timp redus sau a muncit mai mult decat de obicei celebrati efortul pozitiv cu o pizza, o excursie in parc etc..
SFATURI PENTRU PARINTI REFERITOARE LA TEMELE LA MATEMATICA
✪ Incurajati-va copilul sa foloseasca un caiet de exercitii zilnice la matematica.
✪ Urmariti progresul copilului. Verificati tema la matematica zilnic.
✪ Daca nu intelegeti indicatiile referitoare la teme, luati legatura in mod frecvent cu profesorul.
✪ Daca cel mic are probleme cu temele la matematica contactati profesorul, vedeti la ce nivel este copilul si intrebati ce puteti face pentru a-l ajuta sa progreseze.
✪ Cereti-i profesorului o recomandare pentru meditatii daca cel mic are nevoie.
✪ Folositi activitatile casnice pentru a-i consolida cunostintele de matematica, punandu-l sa faca diverse analogii.
✪ Incercati sa urmariti modul de predare de la scoala si nu-i explicati in alt mod astfel incat ceea ce ii spuneti sa intre in conflict cu ceea ce ii spune profesorul. Verificati impreuna cu el cum il puteti ajuta pe micut.
✪ La inceputul anului scolar, cereti-i profesorului o lista de sugestii ce va vor permite sa-l ajutati pe copil la teme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu