luni, 29 august 2011

Stimularea creativitatii la copii

Conform expertilor este posibila atat incurajarea cat si inhibarea creativitatii la copii. Majoritatea teoriilor privind dezvoltarea copiilor vad clasele primare cu un grad de creativitate ridicat, cu o tendinta naturala catre fantezie, catre experimentare si catre explorarea mediului fizic si conceptual. In general nivelul de creativitate scade in momentul in care incep primii ani de gradinita si creste din nou atunci cand perioada de adolescenta se instaureaza.

Creativitatea este abilitatea esentiala in rezolvarea problemelor. Dar pentru anumite probleme, acelea pentru care nu exista raspunsuri simple, acelea la care raspunsurile conventionale nu functioneaza. Creativitatea implica adaptare si flexibilitate in gandire, aceleasi trasaturi pe care numeroase studii le citeaza ca fiind critice pentru student.

Pentru a intelege in mod corect creativitatea la copii, trebuie sa distingem intre aceasta si inteligenta sau talent. Cercetatorii afirma ca inteligenta si creativitatea sunt independente, aceasta din urma mergand dincolo de talent in anumite discipline. Este important sa avem in vedere ca abilitatea creativa nu este demonstrata doar in muzica, arta sau literatura, ci si de-a lungul evolutiei noastre personale, in stiinta, in studii sociale sau alte activitati.

Este copilul tau creativ? Creativitatea poate fi evaluata in mod informal atat de catre parinti cat si de catre profesori sau formal prin intermediul testelor si al specialistilor. Unul dintre cele mai comune teste este Testul Alternativ. Se numeste un obiect iar copilul este rugat sa enumere cat mai multe utilizari ale acestuia.

La copiii din clasele primare atentia trebuie pastrata bazandu-ne pe procesul creativ, respectiv pe generarea de idei.

Cum putem incuraja creativitatea?

Amenajarea unui spatiu care permite copiilor sa exploreze si sa se joace fara restrictii, atunci cand ele nu sunt necesare. Atmosfera ar trebui sa reflecte incurajare din partea adultilor si acceptarea greselilor, asumarea riscurilor, inovatia si unicitatea.

Alegerea materialelor. Materiale precum obiecte de hartie, culori, instrumente de desenat, materialele pentru constructii (butoni, pietre, scoici, seminte, materiale pentru sculptura) sunt cateva dintre elementele cate nu ar trebui sa lipseasca din decor. Copiii vor utiliza aceste materiale cu mai mult interes atunci cand vor fi implicati in selectia, organizarea, sortarea si aranjarea acestora.

Acceptarea ideilor neobisnuite ale copiilor prin activarea procesului de rezolvare a problemelor. Respectarea eforturilor acestora si exprimarea increderii acordate, precum si incurajarea exprimarii libere dar responsabile, reprezinta modalitati de incurajare a creativitatii.

Utilizarea creativitatii in procesul de rezolvare a problemelor. Folositi-va de problemele ce apar in mod natural in viata de zi cu zi. Incurajati copiii sa experimenteze noul si neobisnuitul. Ascultati-le intrebarile si comentariile. Identificati ce anume copilul a observat, prin repetarea cuvintelor rostite de acesta, si continuati seria de intrebari conexe. In urma acestui process pot aparea alte intrebari si observatii.

Creativitatea nu cunoaste timpul. Copiii au nevoie de timp pentru a cerceta, a explora si a invata. Dati-le timp sa observe, de la idei comune la idei originale.

Copiilor le este dificil sa fie creativi fara o sursa concreta de inspiratie. Prefera in schimb sa se bazeze pe experienta directa a simturilor sau a amintirilor. Aceste amintiri devin mult mai usor accesibile cu ajutorul adultilor. De exemplu, copiii pot fi incurajati sa isi exprime ideile inainte si dupa vizionarea unui spectacol, la plecarea intr-o excursie si la intoarcere, sa discute despre un animal, o planta sau despre un eveniment la care au asistat in parc.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu